10/10
2019
   

Twoje kompetentne dziecko

Jesper Juul. Nie ocenia, nie krytykuje, nie wini, nie szufladkuje. Nie mówi, że nasze postępowanie w stosunku do dzieci jest złe, bo zrobiliśmy najlepiej jak potrafiliśmy, bo zostaliśmy wychowani w jakiejś kulturze, która narzuca pewne zachowania. Juul pokazuje nam jak może wpłynąć na nas i na nasze dzieci to jak do Nich mówimy i jaką mamy postawę. Pokazuje zachowania, które źle wpływają na dzieci, obniżają poczucie własnej wartości i niszczą integralność małego człowieka. W nas wywołują poczucie winy. A bez tych rzeczy trudno jest żyć i radzić sobie w różnych sytuacjach. Pokazuje jak mówić do dzieci, żeby je budować, wspierać, wzmacniać poczucie wartości i integralność i ochotę do mądrego współdziałania. Jesper Juul - "Twoje kompetentne dziecko" - warto przeczytać.

26/07
2019
   

Jasper Juul

Trudno się pogodzić z odejściem nauczyciela, zwłaszcza nam, dla których jego piękne przesłanie było i jest ogromną pomocą w pracy z Wami - z ludźmi.
Życzymy Wam i sobie, żeby jego mądrość przeżyła nas wszystkich.

"Moim zdaniem, największą stratą dzieci w ostatnim trzydziestoleciu jest fakt, że nie istnieje dla nich żadna przestrzeń wolna od dorosłych. Nie ma już drzewa na podwórku, gdzie mogłyby przebywać same.

Dawniej dzieci kształtowały swoje kompetencje społeczne w zabawie i komunikacji z innym dziećmi. Takiej możliwości już prawie nie mają, bo nawet kiedy są razem, to dookoła stoją dorośli, którzy się do wszystkiego wtrącają.

Na dodatek, często są oni tak romantycznie lub idealistycznie usposobieni, że nie tolerują żadnych konfliktów. Niewesoło jest być dzisiaj dzieckiem z tymi dorosłymi, którzy nie odstępują ich na krok.

A przy tym zaczyna się w różnych środowiskach pedagogicznych mówić, że dzieci mają wielką potrzebę granic. To po prostu trudne do uwierzenia, bo życie dzieci nigdy nie było bardziej ograniczone niż teraz. Dorośli są przez cały dzień przy nich i je kontrolują".

JESPER JUUL, Przestrzeń dla rodziny.

18/08
2018
   

Rodzic jako przywódca stada

"Rodzic jako przywódca stada" to książka Jespera Juula, którą polecam wszystkim. Oto fragment, który cytuję za autorem. Warto przemyśleć. Warto sięgnąć - jeśli jeszcze nie czytaliście.

   "Rodzice w swojej pogoni za prestiżem często ustawiają dziecko w pozycji projektu do zrealizowania, obowiązku albo nawet inwestycji. A zatem czynią z nich przedmioty - i to zaledwie kilka lat po odkryciach psychologii rozwojowej, że relacja typu podmiot - podmiot, w której obie strony funkcjonują jako odrębne osobowości, jest dużo lepsza dla wszystkich.

   Pozwólcie swoim dzieciom ujrzeć blask radości w waszym oku za każdym razem, kiedy się z nimi spotykacie. To jest najlepsze, co możecie zrobić dla swojego syna i córki. Jeśli natomiast widzą na waszej twarzy tylko troskę, obowiązek, zmęczenie, niepewność albo wyrzuty sumienia, wtedy lepiej przygotujcie się na ciężkie czasy."

21/04
2018
   

Lucy Leu


"Ból wywołany przez oparzenie sprawia, że natychmiast cofamy rękę, którą chwyciliśmy coś gorącego. Szakal natomiast przypomina nam, abyśmy odczekali chwilę i poszukali w sobie żyrafy, która słucha i myśli, zanim coś zrobi lub powie. Praktyka PbP polega na rozpoznawaniu swojego szakala, uświadamianiu sobie jego istnienia. Zaprzyjaźniamy się z nim i pozwalamy, by wskazał nam nasze uczucia i potrzeby. Gdy takim działaniom towarzyszą współczucie i powstrzymanie się od moralnych ocen, doświadczamy życia w sposób bardziej satysfakcjonujący." Lucy Leu

10/03
2018
   

Uwaga Rodzice!

Drugi termin warsztatów z Porozumienia bez Przemocy został ustalony na 7-8 kwietnia. Proszę chętne osoby o zgłaszanie się do Basi Mazurkiewicz. Lista jest otwarta.

09/03
2018
   

Ogłoszenie o szkoleniu 10-11 marca

Pierwsze warsztaty dla rodziców z Porozumienia bez Przemocy zaczynamy jutro. Sobota: w godzinach 10.00 - 18.00 z godzinną przerwą obiadową, niedziela 10.00 - 15.00. Proszę ubrać się swobodnie, wygodnie i przynieść obuwie zmienne. Przyjdźcie przed 10-tą. Zapewniamy kawę, herbatę, wodę i miłą atmosferę.

01/03
2018
   

Warsztaty

Drodzy Rodzice. Mamy już ustalone dwa terminy warsztatów z Porozumienia bez Przemocy, które poprowadzi Pani Justyna Owsińska.
1 termin: 10 - 11 marca
2 termin: 7 - 8 kwietnia
Prosimy chętnych Rodziców o zapisywanie się u Basi Mazurkiewicz. 

26/02
2018
   

SEN ŻYRAFY

Drodzy Rodzice
     Kierując się dobrem Waszych dzieci zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do naszego Przedszkola programu edukacyjnego „SEN ŻYRAFY”, opartego na zintegrowanym przez Marshalla Rosenberga podejściu do komunikacji i postawy wspierającej dobre relacje z innymi i w grupie.  Mając na uwadze dynamicznie zmieniający się świat, chcemy przyczyniać się do rozwoju tych umiejętności dzieci, dzięki którym będą mogły w przyszłości w nim z sukcesem i satysfakcją funkcjonować.
     Światowi edukatorzy i ekonomiści zwracają uwagę na znaczenie m.in. współpracy i pracy grupowej, kreatywności i rozwijania wyobraźni, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, a nade wszystko na inteligencję emocjonalną, umiejętność rozpoznawania i zarządzania emocjami oraz zrozumienie dla emocji i motywacji innych.
     Rozwój tych umiejętności, ważnych dla rozwoju dzieci będziemy wspierać poprzez realizację programu, który będzie obejmował cykl zabaw i interakcji w grupie z maskotkami - żyrafami (symbolem Porozumienia bez przemocy), poprzez które dzieci nauczą się:
- postrzegania siebie samych i otoczenia bez oceny
- wyrażania spostrzeżenia z szacunkiem dla innych i samego siebie
- otwartości na różnorodność; zyskają większą gamę możliwych reakcji na otaczający świat
- akceptacji siebie samego poprzez świadomość własnych uczuć i potrzeb
- współpracy poprzez wyrażanie własnych pragnień i brania pod uwagę potrzeb innych
- szukania rozwiązań w konflikcie bez oskarżania, oceniania, narzucania swojej woli
- uczestniczenia w podejmowaniu decyzji, które służą dzieciom i dorosłym.
  Dzięki temu programowi zrealizujemy ważne cele wychowania przedszkolnego wg podstawy programowej Ministra Edukacji Narodowej, m.in:
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
     Drodzy rodzice, mamy nadzieję, że nasze starania przyczynią się do tego, że dzieci opuszczające mury naszego Przedszkola wejdą w szkolny świat pewne siebie, otwarte na drugiego człowieka, chętnie współpracujące, rozumiejące siebie i innych, swoją postawą i umiejętnościami przyczyniające się do tworzenia lepszego świata.
     Z jakimikolwiek pytaniami nie czekajcie, postaramy się odpowiedzieć na wszystkie.
W imieniu kadry przedszkola „Moja Bajka”
dyr. Barbara Mazurkiewicz
O programie
http://tutoring.pl/sen-zyrafy/
O trenerce
www.justynaowsinska.pl
o Porozumieniu bez przemocy
http://dziecisawazne.pl/nvc/
http://strefapbp.pl/nvc/
http://www.justynaowsinska.pl/porozumienie-bez-przemocy
21.02.2018
Polecam
http://coachingkubiczek.pl/dlaczego-umawianie-sie-z-dzieckiem-nie-ma-najmniejszego-sensu/

11/02
2018
   

Nonviolent Communication (NVC)

Nonviolent Communication (NVC), Porozumienie bez Przemocy (PbP), empatyczna komunikacja... to pojęcia, które otwierają przed nami nowe drogi w empatycznym spojrzeniu na drugiego człowieka ale również na samego siebie. "Porozumienie bez Przemocy wskazuje drogę, w jaki sposób możemy wejść ze sobą w kontakt. Włącza ono wszelkie formy komunikacji werbalnej, niewerbalnej i innej, których celem jest porozumienie." - cytat z książki "Sen żyrafy. Empatyczna komunikacja z dziećmi". Tą drogą pragniemy pójść w "Mojej Bajce".